Tre nya kampanjer om piracy

EU:s immaterialrättsmyndighet, EUIPO, lanserar kampanjen, Fult spel, där supportrar uppmanas att titta på officiella sändningar och köpa godkänd idrottsutrustning.

Enligt en EUIPO-studie är det 14 procent av svenskarna som skaffar tillgång till eller strömmar innehåll från olagliga onlinekällor för att titta på idrott. För ungdomar (15-24 år) anger hela 33 procent att de gjort detta. Sverige hör till de EU-länder med störst problem med piracy. EUIPO uppskattar att piracy av media genererar 1 miljard euro i olagliga intäkter varje år.

Utöver idrottssändningar säljs även mycket förfalskad idrottsutrustning, vilket kostar tillverkarna 850 miljoner euro om året, enligt EUIPO. I denna siffra ingår dock inte sportkläder (som piratkopierade fotbollströjor och sportskor), vilket utgör en betydande del av den totala summan på uppskattningsvis 12 miljarder euro i klädförfalskningar i Europa per år.

Europeiska polismyndigheter upptäckte och beslagtog 8 miljoner förfalskade lyx- och sportartiklar år 2023. Marknadsvärdet uppskattas till 120 miljoner euro. Genom att avslöja förfalskningsligor uppdagade insatsen, som kallas Operation Fake Star, även andra allvarliga brott, såsom organiserad brottslighet, smuggling, bedrägeri och penningtvätt. Nio procent av svenskarna har medvetet köpt förfalskad idrottsutrustning på nätet.

Läs mer om kampanjen och titta på kampanjfilmen här. 

Finland har också nyligen lanserat en kampanj, särskilt inriktad på ungdomar. Kampanjen har två delar: en kampanj i sociala medier och ett läromedel om ämnet. Kampanjen finns även på svenska, sprid den gärna vidare.

 – Vi har under de senaste åren varit bekymrade över hur fler och fler 15–24-åringar kränker IP-rättigheter. Det verkar som om okunskap och likgiltighet ligger bakom. Därför tyckte vi tillsammans med Kopiosto och PRS att det är viktigt att ge de unga mer information om IP-rättigheter och vad de innebär, säger Jaana Pihkala, VD för TTVK.

Kampanj riktad till unga och studerande hittar ni här.

Kortvideos: The IP Game.

I Sverige lanserades nyligen TV-bolagen tillsammans med Nordic Content Protection (NCP) kampanjen ”Illegala TV-tjänster, en lägre kostnad till ett högt pris”. 

Informationsfilmerna finns tillgängliga på NCPs Youtube kanal.

Publicerad: 2024-06-19